Student: Ilvy Scherber
Lieve allemaal, bij deze opdracht moest ik een muziek les voorbereiden. Dit heb ik dan ook gedaan! In het LVF hieronder staat hoe ik het aan de kinderen ga aanleren. Het gekozen nummer is 'skillemedinky'. In het LVF zitten ook de volgende opdrachten verwerkt: de grafische partituur en de luisteropdracht.
LVF
Naam student: Ilvy Scherber
Klas: 1C
Stagebegeleider: Angela van den Berg
Datum: 28-10-2015
Studentnummer: 1668509
Stageschool: De grifstchool, Woudenberg
Stagegroep: Groep 6
Vak/Onderwerp: Muziek
Oriëntatie: (Les opening; doel van de les verhelderen, wat weten de kinderen al van dit onderwerp?)
Ik vertel de leerlingen dat we vandaag het liedje 'Skillemedinky' gaan leren en dat ik verwacht dat ze aan het einde van de les mee kunnen zingen. Dit is te bereiken als ze goed luisteren en goed meezingen.
Dit is mijn grafische partituur bij het liedje 'Skillemedinky'.
PARTITUUR
Klank:
Hoogte: Aanwezig
Sterkte: Aanwezig
Klankduur: Ritme
Kleur: Wordt niet genoteerd
Uitleg/instructie:
Wat doe jij? Wat zeg je? Hoe bewaar je de orde? Welke regels herhaal je?
Allereerst ga ik het nummer voorzingen en vraag ik de kinderen om goed te luisteren. Ik heb een grafische partituur bij het liedje gemaakt en deze in 4 stroken geknipt. Leg deze stroken op de goeie volgorde. Het didactische repertoire dat ik hierbij gebruik is 'lezen'. Ik gebruik mijn grafische partituur als hulpmiddel.
Dit is mijn ingezongen versie van 'Skillemedinky' die ik voor ga zingen.
Nadat de kinderen de stroken hebben neergelegd, vraag ik om ze nog even te laten liggen op de tafels, en ga ik de verschillen tussen klanken in een liedje uitleggen.
Toonduur (lang- kort)
Toonhoogte (hoog-laag)
Toonsterkte(hard-zacht)
Toonkleur (klank van een toon)
Nadat ik deze heb uitgelegd, vraag ik aan de kinderen om nog een keer naar het liedje te luisteren en goed op te letten of ze verschillende klanken kunnen horen en ze mogen eventueel nog de volgorde van hun stroken veranderen. Vervolgens laat ik zien wat de volgorde van de grafische partituur moet zijn. Heeft iedereen hem goed? Wie hem nog niet goed heeft, leg ik nog even extra uit wat de verschillen tussen klanken zijn.
Nadat de klankaspecten duidelijk zijn ga ik verder naar de vorm. Ik vraag aan de leerlingen of er herhaling voorkomt in het nummer en hier geven zij antwoord op. Welk stukje wordt er herhaald? Waar vindt die herhaling plaats? (Eventueel nog een keer het liedje afspelen wanneer het voor de leerlingen nog lastig is.)
Hierna gaan we het nog hebben over de betekenis van het liedje. Het liedje is Engels talig, maar wat wordt er precies gezegd in het nummer? Ik projecteer het liedje op het digibord en neem de Engelstalige regels met ze door, zodat ze snappen wat er gezongen in het liedje. Ik vraag van wie zij heel veel houden en voor wie ze dit zoetsappige nummer zouden zingen.
Na deze vormen besproken te hebben en de luistervragen gedaan te hebben, gaan we eindelijk zingen!
Werkvormen: Instructievorm, interactievorm
Ik werk met de weggeefmethode. Kenmerken hiervan zijn: veel luisteren naar het stuk, minder luisteren en steeds meer zingen, je luistert steeds naar het hele stuk. (Nieuw geluid, Vrolijk, blz. 160)
Ik zing als voorbeeld nog één keer het hele nummer, waar de kinderen naar luisteren.
Ik zing de eerste regel:
'Skillemedinky dinky dinky, skillemedinky doe'
De kinderen zingen de rest van de zin:
'I love you'
Ik zing weer:
'Skillemedinky dinky dinky, skillemedinky doe'
De kinderen zingen weer:
'I love you'
Ik zing :
'I love you in the morning..'
and I love you in the night.'
De kinderen zingen weer de volgende regel:
and I love you in the night.'
Ik zing:
'I love you in the evening..'
De kinderen zingen:
when the stars are shining bright'.
Ik zing de laatste regel:
'Skillemedinky dinky dinky, skillemedinky doe..'
De kinderen:
'I love you'
Evt. nog een keer herhalen.
Deel 2:
Ik zing:
'Skillemedinky dinky dinky, skillemedinky doe, I love you'
De kinderen zingen de tweede regel:
'Skillemedinky dinky dinky, skillemedinky doe, I love you'
Ik zing:
'I love you in the morning and I love you in the night'
De kinderen zingen de volgende regel:
'I love you in the evening when the stars are shining bright'
Ik zing:
'Skillemedinky dinky dinky, skillemedinky doe..'
De kinderen:
'I love you'
Ik herhaal dit nog een keer. Wanneer kinderen moeite hebben met de Engelse uitspraak, zing ik die regel nog een keer voor en zingen de kinderen deze regel na.
Hierna zet ik in en zingen de kinderen het hele lied. Ik zing zachtjes mee.
Uitleg/instructie: Wat doen de kinderen?
(Nadenken, antwoorden, schrijven, luisteren, opruimen etc.)
De kinderen luisteren goed naar hoe ik het lied zing, terwijl ze ondertussen de 4 stroken van mijn grafische partituur op de goede volgorde leggen. Daarna luisteren ze naar mijn uitleg over de klankaspecten en luisteren ze nog een keer naar hoe ik het lied zing, terwijl zij na deze uitleg de kans hebben om de volgorde van hun stroken nog te veranderen. Vervolgens hebben we het over de vorm, de kinderen denken na over of ze herhaling hebben gehoord over het nummer. Bij de betekenis van het liedje denken ze mee over wat de Engelstalige tekst betekend. Vervolgens gaan de kinderen zingen. Ze luisteren naar de regel die ik voorzing en zingen daarna de volgende regel. Uiteindelijk zingen ze het hele lied zelf.
Afsluiting
(Feedback en evaluatie)
Wat vonden jullie van deze les?
Duim omhoog: leuk
Duim in het midden: Niet leuk maar ook niet stom
Duim naar beneden: Niet zo leuk
Leuk dat je al je opdrachten bij elkaar hebt gedaan in 1 les! Het is echt één geheel. Je legt duidelijk uit hoe je wat gaat doen en wanneer. Bij je grafische partituur had je er misschien nog bij kunnen zetten waar je de verschillende klankaspecten aan kan herkennen, maar verder heel leuk gedaan!
BeantwoordenVerwijderenX Isabella